Samarbeten och projekt

C/O ung teater

Masthuggsteatern är stolta att vara en del av samarbetet c/o ung teater.

I samarbete med Masthuggsteatern, Backa Teater, Regionteater Väst och Angereds teater ger Högskolan för scen och musik i Göteborg en skådespelarklass en annorlunda inriktning, nämligen barn och unga. Här följer pressmeddelandet som följde programmets sjösättning.

 

Skådespelarutbildningen i Göteborg satsar på teater för en ung publik

Den 1 december öppnar antagningen till skådespelarprogrammet vid Högskolan för scen och musik, en av landets mest eftertraktade utbildningar. Men den här gången ser utbildningen lite annorlunda ut. I samarbete med fyra framstående teatrar erbjuds för första gången ett treårigt program med inriktning mot teater för en ung publik.

De studenter som börjar på skådespelarprogrammet hösten 2021 kommer att få sin undervisning av lärare på Högskolan för scen och musik, precis som tidigare årskullar. Men nytt är att de får tillbringa stora delar av de tre åren ”ute i verkligheten”. Närmare bestämt på Angereds Teater, Backa Teater, Masthuggsteatern och på Regionteater Väst. De fyra teatrarna deltar tillsammans med Högskolan för scen och musik i en stor satsning, som har fått namnet Skådespelarutbildningen c/o ung teater.   
  
− Vi vill sätta extra fokus på den konstnärliga kvaliteten i teater för barn och unga. Sverige har en stark konstnärlig tradition inom fältet som är unik i världen. Det är samtidigt så att en stor och vital del av arbetsmarknaden för skådespelare finns i just det här fältet, säger Peter Melin, programansvarig för utbildningen.  

Välkommen satsning 

Och teaterbranschen välkomnar satsningen. Johanna Larsson är konstnärlig ledare och regissör på Angereds teater.

− Att Högskolan för scen och musik genom den här satsningen närmar sig våra teatrar, och därmed verkligheten och den publik vi spelar för, känns otroligt meningsfullt och lyxigt. Jag är väldigt glad över att utbildningen på det här sättet prioriterar scenkonst för en ung publik, och jag hoppas att initiativet kommer inspirera fler utbildningar framöver.  

Begränsar inte studenten

Med satsningen vill Högskolan för scen och musik erbjuda en unik möjlighet till fördjupning snarare än en förändring av utbildningen, som i mångt och mycket kommer att vara sig lik. Den nya inriktningen mot teater för en publik bestående av barn och unga kommer alltså inte att begränsa studenternas utsikter att kunna arbeta med annan scenkonst, film eller tv.  
  
− I möte med den unga publiken måste man som skådespelare hela tiden omförhandla kontraktet med publiken i realtid. Och det är något som verkligen vässar skådespelarens redskap, säger Lars Melin, tillträdande konstnärlig ledare för Backa Teater. 

− Det mötet är enormt utvecklande för varje skådespelare, även då de i andra sammanhang möter en äldre publik. Den unga publiken är den bästa skådespelarutbildaren, fortsätter han. 

Når alla samhällsskikt 

Kristina Ros, dramaturg på Masthuggsteatern, håller med. 
− Att spela teater för barn och unga betyder att nå människor från samhällets alla skikt. Ofta spelar man också nära publiken och får en mycket mer direkt kontakt och respons än när man spelar för vuxna. Jag tror att skådespelarklassen som går C/o ung teater både kommer få en ovanligt innehållsrik utbildning och gå styrkta ut på en arbetsmarknad som efterfrågar erfarenhet och intresse för en ung publik.  

Dimen Abdulla är dramaturg på Regionteater Väst: 
– Teater är en mötesplats för många olika konstformer och konstnärliga uttryck. De skådespelare som vågar utforska och nyansera detta fält i dialog med samtiden och den unga publiken, kommer bli utmanade och få sina perspektiv omkullkastade. Jag tror att det är i mötet med vår unga publik vi konfronteras med dem avgörande frågorna och utmaningarna för vår tid framöver.  

Film: Branschsamtal om teater för ung publik
I denna film diskuteras teater för unga ur en rad perspektiv.

Medverkande:

  • Lars Väringer, frilansande skådespelare 

  • Karin Andersson, skådespelare Regionteater väst, tidigare student vid Högskolan för scen och musik

  • Stefan Åkesson, dramaturg Backa teater

  • Johanna Larsson, Angereds teater

  • Andreas Ferrada-Noli, skådespelare Regionteater väst, tidigare student vid Högskolan för scen och musik

https://www.youtube.com/watch?v=qHWvt0ybz4k

Frizon

Masthuggsteatern är stolta över att vara en del av Frizon: Göteborg. Här under följer pressmeddelandet som gick ut i samband med projektets sjösättning.

 

Frizon: Göteborg

Så här i slutspurten inför valdagen avlägger en rad teatrar i Göteborg ett vallöfte. Världen är just nu en otrygg plats och under kommande mandatperiod ska konstnärer från länder där konstnärlig ofrihet råder bjudas in till en frizon i Göteborg.

Konstnärlig frihet är en fundamental del av det vi uppfattar som fungerande demokrati. Just nu inskränks denna frihet runtom i världen i en ökande omfattning. Det handlar om länder där den konstnärliga friheten aldrig har funnits, länder där en repressiv regim har tagit makten och lägger munkavle på konsten, länder där det rasar ett krig som gör allt konstutövande omöjligt. Det handlar om institutioner som censureras, enskilda konstnärer som får yrkesförbud, konstnärer som fängslas, konstnärer som tvingas på flykt.

I den svenska valrörelsen anno 2022 lyser kulturpolitiken med sin frånvaro. Inte ett ord om kulturens betydelse och vad partierna vill på området, inga brandtal, inga heta utspel, inga sockrade löften i sista stund. Och inte en enda politiker får idén att lyfta konst och kultur som viktig faktor för ett samhälles resiliens. Men så här i slutspurten inför valdagen avlägger nu en rad teatrar i Göteborg ett vallöfte:
– Världen är just nu en otrygg plats, säger Erik Åkerlind från Göteborgs Dramatiska Teater som ingår i samarbetet. Den konstnärliga friheten kan inte tas för given någonstans, inte heller hos oss, utan måste ständigt tas strid för. Under kommande mandatperiod ska vi därför upprätta en frizon i Göteborg och minst två gånger per år bjuda in en eller flera konstnärer från ett land där ofrihet råder. Det kan vara en teatergrupp, en bildkonstnär, en poet, en musikgrupp.

Formen för arrangemangen kommer variera, men gemensam röd tråd är först och främst solidaritet med andra konstutövare och en nyfikenhet på de möten som kan uppstå mellan olika uttryck och traditioner. Men det finns också ett annat värde med satsningen, understryker Frida Röhl, Folkteatern Göteborg:
– Vi vet ju hur djupt betydelsefullt det kan vara för människor som själva flytt sitt land för Sverige, det kan vara igår det kan vara för decennier sedan, att få uppleva teater på det egna språket eller musik från hemlandet.

De teatrar som ingår i initiativet Frizon Göteborg är utöver Folkteatern och Göteborgs Dramatiska Teater: Angereds Teater, Backa Teater och Masthuggsteatern och de ser alla fram emot en rad meningsfulla möten mellan konstnärer och konstnärer, grupper och grupper, människor och människor.
– Under en valrörelse där våra folkvalda inte vågar lova någonting, säger Kristina Ros från Masthuggsteatern, lovar vi att det första arrangemanget ska äga rum redan hösten 2022.

Den arbetsgrupp som formerats består av:
Erik Åkerlind
, Göteborgs Dramatiska Teater
Frida Röhl - konstnärlig ledare, Folkteatern
Johanna Larsson - konstnärlig ledare, Angereds Teater
Kristina Ros -konstnärlig ledare, Masthuggsteatern
Lars Melin - konstnärlig ledare, Backa Teater
Robert Lyons - representant för Frihetsteaterns vänner (The Freedom Theatre, Palestina)